Documentaire 'Girls, Girls, Girls' maakt balans 25 jaar 'diversiteit' op met biculturele vrouwen

Still van de nieuwe Girls, Girls, Girls

De nieuwe zesdelige serie Girls, Girls, Girls is een ode aan de gelijkluidende Girls, Girls, Girls van 1998. Deze liet een diepe indruk achter bij de toen 19-jarige Soulaima El Khaldi, regisseur van de nieuwe documentaireserie. “Het was destijds uniek om te zien hoe de blik van deze vrouwen op Nederland centraal stond. Dat was voor mij een verademing. Er werd vrij gesproken over vooroordelen, racisme en de rol van de media. Met de huidige emancipatiegolf in het achterhoofd moest ik er, nu als programmamaker, weer aan denken.”

Hoe zag het leven eruit van biculturele vrouwen in de jaren negentig? Hoeveel is er veranderd in 25 jaar? Amma Asante (voormalig PvdA gemeenteraadslid), Gülsen Alkan (voormalig advocaat), Marjorie Boston (creative director) en Inge Verton (voormalig politieagent) blikken terug op fragmenten uit de eerste serie, waar ze als jonge vrouwen uitgebreid gevolgd zijn. De vrouwen geven een kijkje in hun huidige leven en snijden pijnlijke vraagstukken aan zoals het gebrek aan kleur in de politiek. Zo zien we Amma Asante die in 2016 de enige Zwarte vrouw in de Tweede Kamer was in gesprek met Sylvana Simons die nu de enige Zwarte vrouw is in de Tweede Kamer en de eerste Zwarte partijvoorzitter. We zien ook hoe Marjorie Boston als creative director in het theaterlandschap zich nog steeds sterk maakt voor het laten zien en horen van een ander geluid. Dat doet ze door thema’s gerelateerd aan institutioneel racisme en queer activisme aan te blijven kaarten.

Nieuwe generatie Girls, Girls, Girls

In de laatste aflevering gaat Regisseur El Khaldi ook in gesprek met een nieuwe generatie girls; onderzoeker en docent AI en ethiek Oumaima Hajri, rechtenstudent Patrisha Hassell en multidisciplinair kunstenaar Yến-Nhi Lê. Ook zij reageren op de archiefbeelden van de girls van 25 jaar geleden en geven een kijkje in hun eigen leven. “Pijnlijk om te zien, er is niets veranderd”, reageert Oumaima Hajri op een fragment van de eerste Girls, Girls, Girls. In het emotionele fragment komt onder andere code-switching ter sprake, al hadden ze er toen nog niet de woorden voor. Het racisme was echter niet te missen, toen niet en nu ook niet. Uit cijfers van het CBS blijkt dat 11 procent van de Nederlandse inwoners, dat gaat om ruim 1,6 miljoen personen, zich in 2021 gediscrimineerd voelde. Dit ging veelal om discriminatie op basis van ras, huidskleur of nationaliteit. Nederlanders van Marokkaanse herkomst ervoeren de meeste discriminatie met een percentage van 35% . Gevolgd door mensen met een Surinaamse of Nederlands-Caribisch herkomst van 30%. 

Pijnlijk om te zien, er is niets veranderd
— Oumaima Hajri

Still van de nieuwe Girls, Girls, GIrls

Uit het rapport van het Sociaal en Cultureel Planbureau, dat op 7 maart verscheen, blijkt dat de sociale ongelijkheid hardnekkig en structureel is. Een op de zes Nederlanders heeft een achterstand en in vergelijking met het rapport uit 2014 is er weinig veranderd. Deze cijfers komen erg overeen met de beleving van de jonge vrouwen 25 jaar geleden en ook de nieuw girls lopen veelal tegen vergelijkbare problematiek aan. Toch laat de serie ook zien dat er groei is, dit blijkt niet alleen uit de verhalen die verteld worden en de veranderingen die de eerste generatie girls teweeg heeft gebracht. Maar ook uit het feit dat de nieuwe serie is gemaakt door een maker van kleur, die zichzelf herkende in die verhalen van toen en hetzelfde wil betekenen voor een nieuwe generatie. Regisseur Soulaima El Khaldi laat met de nieuwe Girls Girls, Girls ook zien dat er hoop is, dat er meer zeggenschap is over hoe en door wie verhalen verteld worden.De persoonlijke verhalen van deze vrouwen geven meer inzicht in de achtergrond van identiteitspolitiek dan menig debat en dragen bij aan historisch besef over racisme en vrouwenemancipatie bij biculturele vrouwen.”

In verband met Internationale Vrouwendag kun je de gehele serie nu al zien op NPO Start en vanaf 3 juli is de zesdelig serie, elk 42 minuten lang, wekelijks te bekijken op NPO2.  

Genoten van dit artikel? Word ‘friend’ van Lilith en support onze journalistieke en feministisch platform of doneer

Enjoyed this article? Become our friend and support us or donate

CultuurLilith Magazine